| Klassiek ,schipper ,top stukKunst | Schipper


sinds 31-10-2018 10:08:29

Grote foto klassiek schipper top stukkunst schipper antiek en kunst klassiek Grote foto klassiek schipper top stukkunst schipper antiek en kunst klassiek Grote foto klassiek schipper top stukkunst schipper antiek en kunst klassiek
prijs: € 120
Locatie : Nederland  (Namen)

Kenmerken

Breedte : 50 cm
Lengte : 60 cm
Omlijsting : Geen Omlijsting
Soort : Olieverf
Staat : Goede staat

Beschrijving

Kunst | Schilderijen | Klassiek ,schipper ,top stuk
/////////////////////////////////////////////////////////////////////
bijzonder mooie stukje kunst van h,j,p schipper ,is op linne doek met olieverf geschilderd top stuk van 60 bij 50.
prachtig stuk mooie kleuren top werk .
................................................................................
trekt een laken van een stoel, slaat een pluisje van zijn schouder en bestelt ­kobaltblauw in een verfwinkel. Het zijn beelden van de schilder Jan Roeland, die K. Schippers, pseudoniem van Gerard Stigter (80), en Kees Hin (80) van hem verzamelden. Als ze vroeger een nieuwe film maakten, regisseerde Hin, schreef Schippers het scenario en was Roeland vaak de figurant.
In deze nieuwe film, bestaande uit archiefbeelden, zien we Roeland steeds en passant - in sloppen en stegen op zoek naar huizen in Amsterdam waar Multatuli woonde en lopend tussen Amsterdamse muren en woningen waarop littekens uit de oorlog te zien zijn.
Misprijzend staren
Toen Roeland in november op 81-jarige leeftijd overleed, kwamen de herinneringen aan de schilder weer scherp naar boven bij Schippers.
We hadden ineens die beelden als einde van de film. Alsof dat einde al zo moest wezen
K. Schippers"Ik heb een goed geheugen voor hoe iemand loopt. Jan herinner ik me als een leuke, lange man. Tijdens een film trok hij van twee stoelen het laken af. Ik zie het hem zo weer doen. Zijn grote stappen door de gang en hoe hij dat pluisje van zijn schouder sloeg." Schippers kan zich ook het moment herinneren dat Roeland aan tafel zat, naast een gietertje.
"Hij zat misprijzend naar een lamp te staren. Zulke dingen ­vergeet ik niet meer. En juist door het maken van de film werden die nog meer geactiveerd."
De film eindigt bij Roeland in zijn atelier - in zijn natuurlijke habitat - waar hij vertelt over zijn werk. "We hadden ineens die beelden als einde van de film. Alsof dat einde al zo moest wezen. Daarom hebben we dat zo gelaten."
Tot leven wekken
Schippers en Hin hadden het gevoel dat zij iets moesten doen voor Roeland. Het liefst een film maken. "We wilden hem een beetje tot leven wekken, vooral niet bij de pakken neer gaan ­zitten. Hij was immers een opgewekte man. Ik hoop dat we met deze film dicht bij zijn eigen ­leven komen; het leven dat we hem nog steeds gunnen."
Hoe hebben de regisseur en de schrijver een keuze gemaakt in de beelden die zij van hem hadden? "Die hebben we er een beetje uitgevist. Met bestaand materiaal tot eigenlijk iets nieuws komen - dat vind ik mooi. En daarmee een vriend uit het niets tevoorschijn kunnen halen."
Soms gaat de film even op zwart. "Zondagmiddag in Het Ketelhuis lees ik op die momenten gedichten voor, die ik over hem geschreven heb."
Waarom ben ik deze zijweg ingeslagen? Ach, het leven is één en al zijweg
K. SchippersSchippers heeft zich ook altijd verwant gevoeld met het werk van Roeland. "Ik heb wel eens opgeschreven: als je een vinger op je wang legt, dan voelt je vinger jouw wang, maar je wang voelt ook jouw vinger. Het gevoel is er dus op twee plekken tegelijk. Ik vind dat een bepaalde eenvoud hebben. Die eenvoud zit in mijn werk, maar zat ook in zijn ,stukje vaak werk van deze meest schilder schipper ,
HET KAN NETJES VERZONDEN WORDEN MET ALLE ZORG ,KOMT ER 7 EURO BIJ AAN VERZENDKOSTEN DIK EN DIK WAARD .
Kenmerken: Breedte: 50 cm, Lengte: 60 cm, Omlijsting: Geen Omlijsting, Soort: Olieverf, Staat: Goede staat, Kopen in nederland


Stuur bericht
Zoekertjenummer: 20881764 Meld aan Aanbod